piątek, kwietnia 03, 2020

FOTOPORADY | JAK UŻYWAĆ CAMERA RAW ? | JAK URATOWAĆ PRZEŚWIETLONE ZDJĘCIE ?

Dzisiaj chciałam przejść do narzędzia Camera Raw w Photoshopie, ponieważ to właśnie w tym module wykonuję większą część podstawowych zadań związanych z obróbką obrazu. Kiedyś, gdy fotografowałam tylko w JPEG nie mogłam zrozumieć fenomenu tego narzędzia. Od kiedy zaczęłam robić zdjęcia w RAW-ach do obróbki zdjęć używam głównie Camera Raw. W większości przypadków obróbka ta jest w zupełności wystarczająca i tak wywołane zdjęcie jest gotowe do publikacji lub wysłania do klienta. Dodatkowe poprawki jak np.: lokalne przyciemnienie/rozjaśnienie zdjęcia (klik!) można już wykonać na poziomie Photoshopa.
Dzisiaj chciałam Wam pokazać jak poradzić sobie z bardzo częstym problemem jakim są prześwietlone zdjęcia. Z łatwością można sobie poradzić z tym problemem już na poziomie Camera Raw.

ASUS UX581



RATUNKU! MOJE ZDJĘCIE JEST PRZEŚWIETLONE! 

JAK URATOWAĆ PRZEŚWIETLONE ZDJĘCIE


W panelu Basic (Podstawowe) należy przeciągnąć suwak Highlights (Światła) w lewą stronę, aż biały trójkąt widoczny w prawym górnym rogu histogramu stanie się czarny.
Gdy przesuniesz suwak daleko w lewo, jego wpływ będzie widoczny także w innych obszarach zdjęcia.

JAK URATOWAĆ PRZEŚWIETLONE ZDJĘCIE


W sytuacji wymagającej przeciągnięcia suwaka Highlights (Światła) bardzo daleko w lewo najpierw spróbuj zmniejszyć wartość parametru Whites (Białe) i zobacz, czy to pomoże. Dzięki temu możesz uniknąć charakterystycznej sztuczności obrazu, wynikającej z przeciągnięcia dowolnego suwaka w Camera Raw za daelko w lewą albo w prawą stronę.

JAK URATOWAĆ PRZEŚWIETLONE ZDJĘCIE


Gdy to nie zadziała, a zakres świateł wciąg będzie przepalony (przycięty), możesz dodatkowo trochę obniżyć wartość parametru Exposure (Ekspozycja).

JAK URATOWAĆ PRZEŚWIETLONE ZDJĘCIE


Jak widzicie zdjęcie nie jest już prześwietlone, ale wymaga jeszcze kilku drobnych poprawek do osiągnięcia finałowego rezultatu.
W widocznym zdjęciu poprawiłam również: balans bieli (chciałam trochę ochłodzić zdjęcie), podniosłam kontrast, zmniejszyłam cienie, zwiększyłam ilość czerni. Dodatkowo dodałam trochę więcej przejrzystości oraz poprawiłam teksturę. Wprowadziłam też drobne poprawki w jaskrowości i nasyceniu.

JAK URATOWAĆ PRZEŚWIETLONE ZDJĘCIE

Na początku zdjęcie można było ewidentnie spisać na straty. Było prześwietlone, szczegóły w cieniach były praktywnie w ogóle nie widoczne. Po drobnych poprawkach zdjęcie wygląda zdecydowanie lepiej.
Efekty są widoczne gołym okiem prawda ?






Jak radzicie sobie z prześwietlonymi zdjęciami ? 

Post powstał we współpracy z marką Asus




18 komentarzy:

  1. Ja w ogóle nie mam Photoshopa. Robię zdjęcia telefonem;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta ilość suwaczków jest trochę przerażająca, ale ty o tym tak prosto mówisz
    ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajne porady, szkoda, że nie mam Photishopa bo bym skorzystała z porad :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow.co za efektem czego to nie można zrovic za pomocą programu... :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne rady które chętnie zastosuje w praktyce.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze miec taki poradnik ;) dużo ciekawych rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak mam prześwietlone zdjęcia to niestety zazwyczaj robię je ponownie :(

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawe porady u Ciebie. Żałuję, że tak późno się tu zjawiłam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Już kiedyś słyszałam o tym że zdjęcia powinnam robić w RAW bo więcej można z nich wyciągnąć. Prawda jest jednak taka że z wygody najczęściej wybieram opcje auto w telefonie :/ Warto by to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  10. wow rewelacyjnie uratowałaś to zdjęcie, ja póki co nie miałam takich problemów :-) u mnie najczęściej zdjęcia są za ciemne i muszę je rozjaśniać

    OdpowiedzUsuń
  11. Jako fotograf znam dobrze to narzędzie choć staram się by już na poziomie naciśnięcia migawki zdjęcie było dobre, potem tylko drobne kosmetyczne poprawki w PS

    OdpowiedzUsuń
  12. Nawet nie wiedziałam że można w programie zrobić aż tak dobry retusz w takim przypadku.

    OdpowiedzUsuń
  13. No niestety ja nie radzę sobie z takimi zdjęciami.

    OdpowiedzUsuń
  14. Przydatne, bardzo! Czasami muszę ratować zdjęcia w taki sposób 🙈

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawy wpis! Różnica jest rzeczywiście duża. Ja staram się to ogarniać za pomocą Lightroom'a i Snapseed 😊

    OdpowiedzUsuń
  16. I nagle ze zdjęcia wyłoniło się tyle szczegółów :) Ja obecnie bardziej na LR pracuję, ale przez ostatnie 10 lat towarzyszył mi PS :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Camera Raw to mega przydatny soft, warto nauczyć się go dobrze stosować :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobrze wiedzieć! Tyle cennych wskazówek w jednym poście!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 fotografka bloguje