poniedziałek, grudnia 28, 2020

JAKI LAPTOP DO OBRÓBKI ZDJĘĆ ? | MULTIMEDIALNA MASZYNA DLA KAŻDEGO ARTYSTY, CZYLI ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Od dłuższego czasu wielu z Was pyta mnie o to, jak sprawdza się u mnie laptop Asus ZenBook ProDuo UX581, czy nadaje się do obróbki wideo i zdjęć, jakie są jego możliwości oraz czy jego drugi ekran jest w pełni funkcjonalny. Z racji tego, że w okresie poświątecznym rzadko kto z nas chce uczyć się czegoś nowego, datego postanowiłam zamienić fotoporadę na recenzję sprzętu. Chcę Wam w niej przedstawić nie tylko zalety, ale również wady tego sprzętu. Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi pomogę Wam podjąć decyzję czy ten laptop sprawdzi się w Waszym domowym studio. 

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581 - LAPTOP DO ZADAŃ SPECJALNYCH

DWA EKRANY

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Zacznijmy od tego, co od razu rzuca nam się w oczy, czyli dwa ekrany, a w związku z tym przesunięcie klawiatury na sam dół urządzenia, a touchpada na prawą stronę. 
Oba ekrany są dotykowe oraz w rozdzielczości 4K (większy, główny - 4K UHD OLED; mniejszy ScreenPad- 4K).
Na początku nietypowe umiejscowienie klawiatury oraz touchpada sprawiało mi ogromne trudności, jednak po krótkim czasie przyzwyczaiłam się do tej konfiguracji i teraz nie mam z nią żadnych problemów. Dodam też, że najczęściej korzystam z bezprzewodowej myszki niż z touchpada, ale z niego również korzystam (najczęściej, gdy obrabiam zdjęcia nie przy biurku), więc ciężko mi ocenić jak touchpad sprawdza się w codziennej pracy. Jednak umiejscowienie go po prawej stronie staje się po pewnym czasie bardzo intuicyjne. 
Dodatkowy ekran jest niezwykle funkcjonalny i ułatwia mi codzienną pracę ze zdjęciami. Mogę na nim wyświetlać sobie zdjęcia, całe foldery, zrzucać panele z programu graficznego a nawet...oglądać seriale w czasie, gdy na głównym ekranie obrabiam zdjęcia. Możliwości jest naprawdę sporo i mam wrażenie, że jeszcze ich wszystkich w pełni nie poznałam.
Do laptopa dołączony jest rysik (tzw. stylus), który zdecydowanie ułatwia pracę. Oba ekrany obsługują wprowadzanie danych za pomocą rysika, jednak ScreenPad to świetna, płaska platforma do odręcznego pisania lub rysowania. Za jego pomocą z łatwością mogę wykonać precyzyjną obróbkę zdjęć i nie potrzebuję do tego dodatkowego sprzętu. 
Główny ekran NanoEdge jest niesamowity i wyróżnia się praktycznie bezramkową konstrukcją. Rozwiązanie to sprawia, że nie ma elementów, które rozpraszają wzrok, co pozwala nam się w pełni skupić na wykonywanym zadaniu. 

GRAFIKA

Wymagające gry ? Duże pliki graficzne lub wideo ? Wideo 4K ? Dla tej maszyny nie ma rzeczy niemożliwych. Wszystko to zasługa niezależnej karty graficznej NVIDIA GeForce GTX 2060. Jest to najnowsza karta graficzna klasy gamingowej. Laptop wyposażony jest również w technologię Deep Learning Super Sampling (DLSS), która dodatkowo znacznie zwiększa moc obliczeniową.  
Kilka dni temu zmieniłam swój sprzęt fotograficzny (z Nikona D750 przeszłam na bezlusterkowca Nikona Z7 II), którego pliki zdjęciowe oraz wideo są naprawdę sporej wielkości. Bałam się tego czy ten komputer sobie z nimi poradzi, ale powiem Wam, że moje obawy były całkowicie bezpodstawne. Mogę mieć otwartych nawet 30 zdjęć (więcej jeszcze nie próbowałam) w Photoshopie (i mówię tutaj o formacie RAW, który dodatkowy zawiera w sobie jeszcze więcej informacji niż JPEG) i nic sie nie zawiesza ani nie zacina. Jestem pod ogromnym wrażeniem możliwości tego sprzętu i wiem jedno - na pewno nie poznałam ich jeszcze w pełni! 

KOLORY

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Nie ukrywam, że gdy wybierałam tego laptopa to szukałam sprzętu, który pomoże mi w obróbce zdjęć, czyli idealnie odwzoruje kolory. ZenBook ProDuo obsługuje wyjątkowo szeroką paletę kolorów pokrywając przestrzeń barwną DCI-P3 w 100%. Przestrzeń ta wykorzystywana jest powszechnie w branży filmowej, ale coraz częściej wybierana jest również przez fotografów ze względu na zwiększony zakres możliwych kolorów do wyświetlenia. Efekt jest naprawdę piorunujący. Każde zdjęcie i film wyglądają na nim przepięknie - kolory są żywe, nasycone a obrazy niezwykle ostre. Ekran wyświetla bardzo głębokie czernie co pozwala mi obrabiać zdjęcia w ulubionym ostatnio przeze mnie klimacie dark. 

DŹWIĘK

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Gdy wybrałam ten laptop to w ogóle nie skupiałam się na dźwięku, a był to błąd. Tworząc ten komputer firma Asus współpracowała ze światowej sławy ekspertami od samochodowych systemów audio z firmy Harman Kardon. Dzięki zastosowaniu komponentów o najwyższej jakości oraz technologii inteligentnego wzmacniacza dźwięk, który uzyskujemy na tym sprzęcie jest naprawdę wyjątkowy. Nie można go na pewno porównać z żadnym zwykłym laptopem - sami na pewno wiecie, że dźwięk nie należy tam do najlepszych. Nawet słynny system Beats, który kiedyś miałam w laptopie marki HP nie może się równać z dźwiękiem, który wydobywa się z tego laptopa. 

KLAWIATURA

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Klawiatura wyposażona jest w trójstopniowe podświetlenie, które w każdej chwili możemy wyłączyć. Jest ona bardzo wygodna - po przejściu z innego laptopa nie sprawia żadnych problemów w obsłudze. Skok klawiszy jest idealny. 
Pewnie wielu z Was zapyta - gdzie jest klawiatura numeryczna ? Asus zdecydował się na naprawdę wyjątkowe (chociaż znane z innych ich modeli) rozwiązanie. Asus NumberPad to blok numeryczny podświetlony diodami LED zintegrowany w touchpadzie. Wystarczy kliknąć w prawą górną ikonę NumberPada i przytrzymać ją przez jedną sekundę, aby włączyć lub wyłączyć tę funkcję. Dodatkowo możemy sterować jasnością podświetlenia (dwa poziomy jasności) bloku numerycznego za pomocą ikony w lewym górnym rogu touchpada. Nawet, gdy Number Pad jest włączony inteligentne oprogramowanie nadal pozwala nam normalnie korzystać z touchpada. 

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

LOGOWANIE BEZ UŻYCIA RĄK

System Windows 10 Pro, który zainstalowany jest na tym urządzeniu pozwala logować się za pomocą funkcji Windows Hello. Laptop wyposażony jest w kamerę na podczerwień, która umożliwia rozpoznawanie twarzy nawet w kompletnej ciemności (przetestowałam nie raz i działa bez zarzutu!). 

POŁĄCZENIA

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

W laptopie znajdziemy przede wszystkim wysokowydajne gniazda takie jak:

  • HDMI, 
  • gniazdo audio, 
  • Thunderbolt 3 USB-C, 
  • 2xUSB 3.1 Gen 2 oraz 
  • kartę Wi-Fi 6 802.11ax. 
I tutaj niestety muszę przedstawić jedną wadę tego sprzętu. Jak może już zdążyliście się zorientować po wypisanych przeze mnie dostępnych w tym urządzeniu gniazdach są to tylko te gniazda. Brakuje Wam czegoś prawda ? Tym czymś jest czytnik kart pamięci! Niestety w tym laptopie go nie znajdziecie. Gdy chcę zrzucić z karty pamięci aparatu zdjęcia muszę w tym celu skorzystać z zewnętrznego czytnika kart pamięci. Czy jest to problematyczne ? Trochę, ponieważ za każdym razem, gdy gdzieś wyjeżdżam z laptopem muszę pamiętać o tym, żeby zabrać ten czytnik ze sobą. Oczywiście można zdjęcia zrzucić bezpośrednio z aparatu za pomocą kabla USB, jednak ja od zawsze zrzucam je z karty i takie rozwiązanie jest dla mnie lepsze. 

WYGLĄD

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Laptop po wyjęciu z pudełka od razu zwraca naszą uwagę wyjątkowym kolorem. Nie jest to nudna czerń, jak w większości modeli, ale przepiękny niebieski o tajemniczo brzmiącej nazwie Celestial Blue. Sprzęt ozdobiony jest metalicznym wykończeniem z koncentrycznymi kręgami. Krawędzie charakteryzują się szerokimi wycięciami o lustrzanym, brylantowym połysku, w których odbija się otoczenie. 
Komputer jest wykonany bardzo precyzyjnie - nic nie skrzypi, nie trzeszczy. Myślę, że zasługą tego na pewno jest wykonanie go w całości z aluminium. 

PODSUMOWANIE

ASUS ZENBOOK PRODUO UX581

Zacznę od plusów bo jest ich zdecydowanie więcej niż minusów. Laptop ten to niezwykła maszyna do pracy dla każdego fotografa, programisty, artysty, montażysty wideo - ogólnie dla osób kreatywnych szukających wydajnej maszyny do pracy z dużymi plikami graficznymi i wideo. Jego praca jest stabilna, nic się nie zacina, nie zawiesza, nie resetuje, ani nie przegrzewa. Dwa dotykowe ekrany o wysokiej jakości 4K niezwykle ułatwiają pracę, a dołączony do laptopa rysik (stylus) sprawia, że nie jest już potrzebny mi żaden tablet graficzny, którym zazwyczaj robiłam bardziej drobiazgowy retusz. Teraz wszystko mogę wykonać za pomocą tego niezwykle precyzyjnego rysika korzystając z jednego lub drugiego ekranu. 
Laptop ma niezwykle wydajne podzespoły, dysk SSD o pojemności 1TB, który działa błyskawicznie, szybkie gniazda, mocną kartę graficzną oraz kamerę na podczerwień. Wykonany jest niezwykle solidnie oraz w całości z aluminium.

Minusy ? Oczywiście, że takie są bo nie ma chyba sprzętu bez wad. Pierwsze o czym już wspomniałam wcześniej to brak czytnika pamięci. Jest to zdecydowanie "gniazdo", którego najbardziej mi brakuje. Drugim minusem jest waga sprzętu. Waży prawie 2.5 kg więc zdecydowanie nie jest to laptop mobilny. Czy mi to przeszkadza ? Raczej nie. Zazwyczaj korzystam z niego przy biurku, więc nie trzymam go na kolanach, bo wtedy przyznaję - mogłoby mi to przeszkadzać. Gdy go przewożę również nie bardzo mi to przeszkadza bo sam aparat wraz z zestawem obiektywów i akcesoriami waży więcej, więc laptop jest przy nim lekki jak piórko. Przedstawiłam to jako minus, bo wiem, że dużo z Was zwraca uwagę na wagę sprzętu. Dla mnie - przyznaję, że nie ma to większego znaczenia. I chyba ostatni minus - zbyt krótki kabel w zasilaczu. Myśle, że tutaj nie muszę się zbyt dużo rozpisywać. Do każdego laptopa, który mam kabel jest dłuższy niż w tym przypadku. To bym zdecydowanie zmieniła, bo znacznie ogranicza to ruchu ze sprzętem w obrębie miejsca pracy. 
W sumie jest jeszcze jedna wada - stosunkowo krótki czas pracy na baterii. Jest to około 3 godzin zwykłej pracy w internecie. Gdy jednak w grę wchodzą programy graficzne ten czas oczywiście ulega skróceniu. I ponownie - czy mi to przeszkadza ? Nie, ponieważ w sprzęcie stawiam przede wszystkim na wydajność, a to z reguły nie idzie w parze z długim czasem pracy na baterii. 

I teraz główne pytanie - czy za taką cenę (10 000 zł) warto kupić ten sprzęt ? Jeśli szukasz wydajnej maszyny do pracy ze zdjęciami, plikami wideo czy też do grania w wymagające gry to TAK, jak najbardziej warto. Gdy wybierałam tego laptopa początkowo myślałam o zakupie dodatkowego monitora do mojego "starego" laptopa, jednak wybór padł na nowy komputer i nie żałuję swojej decyzji. Teraz wiem, że dodatkowy monitor zabierałby tylko sporo miejsca, zmusiłby mnie do pracy typowo biurkowej (a czasami lubię obrabiać zdjęcia w sypialni) i zapewne po pewnym czasie tylko stałby na tym biurku i się kurzył. A ZenBook ProDuo towarzszyy mi praktycznie codziennie. Obrabiam na nim zdjęcia nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla klientów oraz od niedawna pliki wideo w 4K i jestem zachwycona jego szybkością oraz wydajnością. 

Z jakiego laptopa korzystacie podczas obróbki zdjęć ? 

Post powstał we współpracy z marką AsusZdjęcia oraz wszelkie materiały powstają na laptopie Asus ZenBook Pro Duo UX581

10 komentarzy:

  1. Wow laptop dla profesjonalistów, nie wiedziałam że są takie z dwoma ekranami 🤩

    OdpowiedzUsuń
  2. Jednak wielu profesjonalistów stawia na odpowiedni monitor do obróbki niż na laptopa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam jeden laptop choc nie jest jakis szalowy :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ on fajny. Też mam Asusa ale inny model i też go lubię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny jest. Ja teraz kupiłam HP 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale bajer! Gdybym teraz zmieniała laptopa to bym się mu przyjrzałam bliżej :D No Mega mnie zaintrygował :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja zdecydowałam się na Della, miał być MSI, ale Dell miał praktycznie identyczne parametry i design, który do mnie bardziej przemawiał :D ( jestem gadżeciarą, a nie gamerką ) :D

    OdpowiedzUsuń
  8. dwa ekrany to jest stanowczo coś idealnego! choć nie wiem, czy bym się umiała przestawić na inną klawiaturę... ale ja jednak mnóstwo piszę i głownie do tego słuzy mi komputer :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Laptop do pisania jest niezwykle przydatnym narzędziem dla osób, które dużo piszą, takich jak pisarze, dziennikarze, studenci czy osoby pracujące zdalnie. Dzięki przenośnej naturze laptopa, można go zabrać wszędzie, co pozwala na wygodne tworzenie treści w dowolnym miejscu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Po wymianie matrycy w moim laptopie, jakość obrazu znacząco wzrosła. Usługa była szybka i profesjonalna. Teraz korzystam z urządzenia z pełną satysfakcją. https://laptophelp.pl/usluga/wymiana-matrycy/

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 fotografka bloguje