piątek, lipca 10, 2020

JAK DOBRAĆ WŁAŚCIWY STATYW FOTOGRAFICZNY ? | STATYW W FOTOGRAFII KULINARNEJ

Po ostatnim wpisie na temat statywu wiele z Was pisało mi, że właśnie szuka statywu, tylko nie wie jaki dokładnie wybrać oraz czym kierować sie podczas zakupu. Dlatego postanowiłam przygotować dla Was wpis, w którym udzielę Wam kilka wskazówek dotyczących tego, jak dobrać właściwy statyw oraz na co zwrócić uwagę. Pokażę Wam też, że statyw w fotografii kulinarnej to nieodzowny przyjaciel fotografa i uczestnik każdej takiej sesji.

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2




JAK DOBRAĆ WŁAŚCIWY STATYW FOTOGRAFICZNY ?

RODZAJ FOTOGRAFII

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2

Najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: "jakim rodzajem fotografii się zajmujesz?"
Każdy statyw powinien cechować się funkcjonalnością (być stabilny, lekki i prosty w obłudze). W przypadku różnych odmian fotografii pojawiają się różne priorytety. 
Fotografowie podróżniczy potrzebują statywu lekkiego o małych rozmiarach. Fotografowie studyjni całkowicie odwrotnie. Ich będzie interesował statyw o dużym maksymalnym udźwigu. 
Tanie konstrukcje zazwyczaj nie posiadają wszystkich, zadowolających cech, dlatego warto skierować się ku trochę wyższej półce cenowej, żeby móc cieszyć się statywem, który w pełni spełni nasze oczekiwania. Dlatego, gdy szukamy statywu lekkiego i kompaktowego to poszukajmy takiego wykonanego z włókien węglowych. 

STATYW W TERENIE

Gdy fotografujesz głównie w terenie to nieważne co będzie tematem zdjęcia - statyw musi być lekki. Dodatkowym atutem będą małe rozmiary po jego złożeniu. Takie rozwiązanie pozwala łatwo zapakować go do torby lub bagażnika oraz upraszcza przymocowanie go do plecaka. 
Statyw terenowy powinien mieć 3 niezależnie ustawiane nogi, możliwość przymocowanie odważnika, możliwość wymiany gumowych stopek oraz nogę/i owinięte gumowym lub piankowym wykończeniem. Ułatwia to korzystanie ze statywu podczas niskich temperatur. 

STATYW DO STUDIA

W tym przypadku możliwe jest pójście na większy kompromis pomiędzy wagą a udźwigiem. Statyw nie musi być lekki, co automatycznie przekłada się na większą stabilność takiego trójnogu. Dodatkowo nie musi on być też kompaktowy. Praca w studio stawia statywom znacznie mniejsze wymagania niż w innych dziedzinach fotografii, dlatego planując swój budżet możesz zrezygnować z udogodnień, które są przydatne np.: w terenie. Twoimi głównymi wyznacznikami może być wtedy niższa cena i wymienione priorytety. 
Statywy przeznaczone do pracy w studio pozwalają nie tylko na zamontowanie cięższego sprzętu, ale dodatkowo umożliwiają doczepienie dodatkowych akcesoriów. Takie rozwiązanie dostępne jest w modelu Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2, z którego korzystam na co dzień. Pozwala na to gniazdo Easy Link, dzięki któremu możliwe jest zamontowanie dodatkowych akcesoriów.

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2


W studiu, jak i w terenie fajną opcją będzie również łamana kolumna centralna, która pozwoli na wykonywanie zdjęć makro oraz rejestrowanie trudno dostępnych miejsc, a w studio ułatwi robienie fotografii produktowych. 

ZESTAW FOTOGRAFICZNY

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2

Najważnieszy parametr statywu to jego maksymalny udźwig. Im większy tym lepszy - takie myślenie pojawia się z reguły najpierw, ale niestety jest błędne. Im większy udźwig tym większa waga statywu. Nowoczesne, lekkie materiały pozwalają na obniżenie wagi statywu, ale nośność i waga statywu jest wynikiem kompromisów. Gdy twój najcięższy zestaw to np.: 2,5 kg to nie warto wybierać trójnoga, którego maksymalny udźwig wynosi 10 kg. Nadmiar ten przełoży się jedynie na zbędne kilogramy samego trójnogu oraz wydane pieniądze. Lepszym rozwiązaniem będzie dobranie statywu o nośności zbliżonej do najcięższego zestawu (biorąc poprawkę na możliwość ewentualnej rozbudowy sprzętu). 

WYSOKOŚĆ STATYWU

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2

Wysokość statywu musimy rozważyć w dwóch aspektach - jego wysokości minimalnej i maksymalnej. Musisz zastanowić się czy częściej fotografujesz z ponad głowy oraz z jakiej perspektywy najczęściej wykonujesz ujęcia. Najlepiej mieć więcej możliwości i móc wyżej unieść aparat, ale tutaj znowu dochodzimy do kwestii kompromisu pomiędzy kompaktowymi rozmiarami a niską wagą. 
Wysokie statywy mogą przydać się głównie w studio. W plenerze najczęściej wykorzystywane są statywy, które dają możliwość uniesienie aparatu na wysokość oczu. 
Podczas analizy wysokości pamiętajmy również o głowicy, która doda statywowi kilka centrymetrów. 
Wysokość minimalna to natomiast ważny parametr dla makrofotografów oraz miłośników żabiej perspektywy. Niskie położenie aparatu zazwyczaj możliwe jest, gdy w trójnogu mamy opcję odwrotnego mocowania kolumny centralnej. Aparat mocujemy wtedy do góry nogami i nisko nad ziemią. Dla makrofotografów przydatna będzie również łamana o 90 stopni kolumna centralna. W połączenie z możliwością szerokiego rozstawienia nóg pozwala na wygodne niskie umieszczenie aparatu na statywie. 

ILOŚĆ SEKCJI

Liczba sekcji wpływa na to, jaką wysokość będzie miał statyw po złożeniu oraz ile będzie możliwych konfiguracji położenia aparatu. Większa liczba sekcji to automatycznie więcej możliwości w tym zakresie, ale jednocześnie mniejsza stabilność przy rozłożeniu całego statywu. 

TYP BLOKADY

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2

Statywy oferują dwa główne typy blokad - zaciskowe i pierścieniowe. Zarówno jedne, jak i drugie mają swoje wady i zalety, a wybór zależy głównie od preferencji fotografa. 
Blokady pieścieniowe są bardziej wytrzymałe, jednak czasami są problematyczne w obsłudze (np.: w rękawiczkach). Nieopatrzne niedokręcenie blokady spowoduje wsunięcie się nogi. 
Blokady zatrzaskowe są znacznie wygodniejsze w obsłudze. Jednak z drugiej strony są bardziej narażone na uszkodzenia z powodu wystających elementów. 

MONOPOD

Wiele statywów oferuje funkcję monopodu. Polega to zazwyczaj na tym, że kolumna centralna łączy się z jedną z nóg. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest uzyskanie prostego monopodu. 

GŁOWICA

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2

To jeden z najważniejszych elementów statywu. Dobra głowica powinna być ciężka oraz wykonana z trwałych i mocnych materiałów, co niestety wiąże się z tym, że będzie droga. 
Do wyboru są dwa rodzaje głowic: kulowa oraz trzykierunkowa.
Głowica kulowa pozwala na szybką zmianą pozycji aparatu w trzech płaszczyznach (im większa kula, tym większa stabilność). Głowica trzykierunkowa - w przeciwieństwie do kulowej - jest bardziej precyzyjna, ale za to wolniejsza. Każdy z wymiarów ustawia się osobno, dlatego jest najlepsza do pracy w studio. 
Jest dostępny jeszcze jeden typ głowicy - tzw.głowice panoramiczne - jednak ich ceny oscylują w granicach kilku tysięcy. 

STATYW W FOTOGRAFII KULINARNEJ

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2

Naprawdę długo myślałam, że statyw to zbędny wydatek i "gadżet", który raczej mi się nie przyda i będzie leżał w szafie. Nawet nie wiecie jak bardzo się myliłam! 
Gdy fotografujesz ludzi, przyrodę lub miasto - możesz robić zdjęcia bez statywu. Jednak w fotografii kulinarnej i produktowej jest to zdecydowanie rzecz niezbędna. 
Wyobraźmy sobie taką sytuację: chcesz sfotografować danie. Ułożyłaś już całą scenę, bierzesz aparat do ręki i robisz zdjęcie. Jednak po spojrzeniu na wyświetlacz aparatu widzisz, że jednak czegoś na tym zdjęciu brakuje. Więc ponownie stylizujesz scenę, dokładasz dany element i znowu próbujesz. I tutaj pojawia się pewien problem - już tak idealnie ci nie wyszło, bo kąt jest inny i zdjęcie nie wygląda już tak ładnie, jak to pierwsze. Czy nie łatwiej byłoby zamontować aparat na statywie ? Łatwiej, prawda ?

Manfrotto MK055XPRO3-BHQ2


Dzięki temu, że mamy wolne ręce na bieżąco możemy kontrolować scenę, możemy coś w niej poprawiać, dokładać i podglądać na ekranie aparatu czy wszystko jest tak, jak sobie wymyśliliśmy. 
Drugi plus - przy gorszym oświetleniu znacznie trudniej jest zrobić ostre zdjęcie przy fotografowaniu z ręki. Statyw rozwiąże ten problem. 
Oczywiście - statyw nie jest obowiązkiem, ale zdecydowanie polecam go nabyć. Bardzo trudno jest łapać idealny kadr będąc pochylonym nad stołem przez wiele godzin, podczas gdy plecy bolą niemiłosiernie a ręce drżą. Dlatego statyw to mój must have! Pamiętaj jednak, żeby wybrać taki, którego obsługa jest szybka i nieskomplikowana jak właśnie statywy Manfrotto
Dzięki temu, że twój wybór padnie na statyw, który spełnia wszystkie twoje wymagania trójnóg ten nie będzie leżał zbędnie w szafie, a stanie się twoim przyjacielem :)

Macie już swój idealny statyw ? Jak często korzystacie ze statywu ?

Wpis powstał we współpracy ze sklepem FotoForma


23 komentarze:

  1. Mam duży statyw i jestem z niego zadowolona choć brakuje mi w nim możliwości zrobienia zdjęcia całkiem z góry.

    OdpowiedzUsuń
  2. Statyw jest niezbędny nie tylko w fotografii kulinarnej ale też plenerowej, niezbędny gadżet dla profesjonalistów

    OdpowiedzUsuń
  3. Szukam właśnie dla siebie jakiegoś dobrego statywu. Dzięki za dobre rady!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdjęcia jedzenia to prawdziwe wyzwanie, Twoje wychodzą pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A jesteś w stanie polecić coś tańszego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne :)
      Jeśli nie potrzebujesz łamanej kolumny to fajny jest ten: https://fotoforma.pl/manfrotto-statyw-compact-light-4s-glowica-kulowa-czarny.html
      A jeśli potrzebujesz większego udźwigu to ten: https://fotoforma.pl/manfrotto-mkeles5bk-bh-statyw-element-traveller-small-czarny

      Usuń
  6. Cenie sobie Twoje wpisy i porady, z chęcią wykorzystam mój statyw w takich ujęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie kupiłam jeszcze statywu, jednak rozmyślam jego kupno 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Mojemu brakuje tej opcji poziomej 😁 chyba że ma a ja nie wiem

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla fotografa dobry statyw to podstawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przydałby mi się jakiś statyw, który wspomoże w fotografii produktowej.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja korzystam z własnej przeróbki :)) sprawdza się choć chciałabym mieć taki profesjonalny, ale może kiedyś jak będę bogata:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak ja oglądam te zdjęcia z kuchni, te pyszne dania to zawsze marzę o takich zdolnościach fotograficznych! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Super efekt Ci wychodzi. Bardzo ładne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam Manfrotto 290 dual z łamaną kolumną boczną i kocham go całym moim małym serduszkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja nie korzystam ze statywu a może czasami powinnam .

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak będę szukać nowego statywu to zajrzę do wpisu :) Na razie stary jeszcze się trzyma :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Statyw bardzo się przydaje, mój służy mi już kilka lat. :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 fotografka bloguje