sobota, marca 21, 2020

FOTOPORADY | JAK ROZJAŚNIĆ ALBO PRZYCIEMNIĆ FRAGMENT ZDJĘCIA ?

Dzisiejszy post otwiera cykl wpisów na blogu o fotografii. Znajdziecie w nich nie tylko porady sprzętowe, ale również wskazówki jak obrobić zdjęcie, inspiracje, ale też wpisy kreatywne i te, dotyczące domowego foto studia. Mam nadzieję, że będą się one cieszyły popularnością, a wy będziecie z nich czerpać wiedzę pełnymi garściami! No to co - gotowi ? To czas - start!

ASUS UX581


NA DOBRY POCZĄTEK

Ci z Was, którzy są ze mną na Instagramie mogli kilka dni temu dowiedzieć się, że finalizuję bardzo ważną dla mnie współpracę, o której nie mogłam Wam wtedy jeszcze powiedzieć, ale dzisiaj nie jest to już żadną tajemnicą i mogę w końcu zdradzić, że nawiązałam współpracę z marką Asus
Od teraz podczas obróbki zdjęć będę korzystać z laptopa Asus ZenBook ProDuo UX581 
Laptop jest ze mną niecały miesiąc, ale już teraz mogę powiedzieć, że jestem w nim zakochana. Na pewno za jakiś czas przygotuję dla Was recenzję tego sprzętu, ale muszę Wam się przyznać, że sama jeszcze nie poznałam w pełni jego możliwości. Na pewno co od razu rzuca się w oczy to genialne odwzorowanie kolorów, ponieważ ZenBook ProDuo obsługuje szeroką paletę kolorów, która pokrywa przestrzeń barwną DCI-P3 w 100%. Jest to przestrzeń barwna używana przez filmowców, ale staje się ona coraz częstszym wyborem profesjonalistów w innych dziedzinach np. fotografii. 
Powiem Wam, że dzięki temu mogę teraz jeszcze lepiej obrabiać swoje zdjęcia i przygotowywać je do publikacji. 

ASUS UX581

JAK ROZJAŚNIĆ ALBO PRZYCIEMNIĆ FRAGMENT ZDJĘCIA ?

Często zdarza się tak, że po zrobieniu zdjęcia okazuje się, że niektóre obszary na zdjęciu są za ciemne, albo zbyt jasne. Oczywiście najlepiej starać się unikać takich sytuacji, ale gdy już się to zdarzy warto wiedzieć co zrobić, żeby uratować takie zdjecie.
Jeśli chodzi o sposoby na przyciemnianie i rozjaśnianie wybranych fragmentów zdjęcia to w Photoshopie jest ich multum. Jednym z nich, który Wam dzisiaj przedstawię to duet narzędzi służących właśnie do takich zadań. Mowa o Dodge&Burn.
Przed skorzystaniem z tego narzędzia polecam Wam stworzenie nowej warstwy z tła. Dzięki temu wszystkie zmiany wprowadzicie na dodatkowej warstwie bez naruszania zdjęcia. Takie zmiany możemy łatwo usunąć poprzez usunięcie utworzonej warstwy. 


JAK ROZJAŚNIĆ ALBO PRZYCIEMNIĆ FRAGMENT ZDJĘCIA

JAK ROZJAŚNIĆ ALBO PRZYCIEMNIĆ FRAGMENT ZDJĘCIA

NARZĘDZIE DODGE (ROZJAŚNIANIE)

Jeśli chcemy rozjaśnić jakiś obszar zdjęcia musimy włączyć narzędzie Dodge (Rozjaśnianie) (O) za pomocą paska narzędzi.

JAK ROZJAŚNIĆ ALBO PRZYCIEMNIĆ FRAGMENT ZDJĘCIA


Następnie zamalowujemy ten fragment zdjęcia, który chcemy rozjaśnić. 
O intensywności rozjaśnienia decyduje wartość parametru Exposure (Światło) na pasku opcji. Im większa jest ta wartość, to tym silniejszy efekt będzie miało każde pociągnięcie. 
Gdy wartość parametru Exposure (Światło) jest mniejsza od 100% (domyślna wartość to 50%), to kolejne pociągniecia będą się kumulowały.


NARZĘDZIE DODGE (ŚCIEMNIJ)

Do przyciemnienia wybranego obszaru zdjęcia służy narzędzie Burn (Ściemnij). Znajduje się ono pod przyciskiem Dodge (Rozjaśnianie), ale można je też włączyć za pomocą skrótu Shift+O.

JAK ROZJAŚNIĆ ALBO PRZYCIEMNIĆ FRAGMENT ZDJĘCIA


Obsługuje się je tak samo jak narzędzie Dodge (Rozjaśnianie), ale przyciemnia ono obraz, zamiast go rozjaśniać. 




UWAGA! 

Opcja Protect Tones (Zachowaj tony) na pasku opcji powinna być zawsze włączona, bo w przeciwnym razie działanie obu narzędzi będzie bazowało na starych algorytmach, które dają niezbyt fajne efekty.

Jak widzicie miejscowe rozjaśnienie/przyciemnienie zdjęcia wcale nie jest takie trudne. Wystarczy tylko kilka kliknięć i pociągnięć myszką i mamy zadowalający nas efekt.
Mam nadzieję, że ta porada Wam się przyda i chętnie wypróbujecie ją podczas obróbki swoich zdjęć :)

Znaliście wcześniej narzędzie Dodge&Burn ? Jak często robicie lokalne korekty na zdjęciach ?

Post powstał we współpracy z marką Asus

17 komentarzy:

  1. Nie znałam tego narzędzia, ale bardzo przydatne, bo często wydaje mi się, że potrzebuję rozjaśnić jakiś element :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Post zapiszę sobie do ulubionych by móc do niego wrócić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja robię zdjęcia telefonem i korzystam głównie x ustawień wbudowanych w aparat telefonu lub starego programu Picasa;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja korzystam z aplikacji Snapseed do tego celu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znałam tego narzędzia. Zapisuje posy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mam niestety Photoshopa, używam innego programu albo tego co ma telefon :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę przyjrzeć się bliżej temu narzędziu bo często muszę rozjaśnić zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam tego narzędzia a dobrze o nim wiedzieć! Bardzo lubię robić różne korekty na zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki za bardzo fajne wskazówki!

    OdpowiedzUsuń
  10. Post byłby dla mnie w sam raz, ale niestety zdjęcia przerabiam tylko na telefonie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja ostatnio najczęściej pracuję w Lightroomie, ale chętnie obczaję tę funkcję w Photoshopie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak rozbielic tło w Lightroom?

      Usuń
  12. Ciekawe narzędzie. Ja używam jednak Lightrooma.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przydatny poradnik, bardzo bardzo dziękuję - muszę podnieść swoje umiejętności w PS :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Takie porady są bardzo cenne! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajnie porady ale niestety ja nie korzystam z tego programu.

    OdpowiedzUsuń
  16. Super przydatna wskazówka! Mam nadzieję, że teraz moje zdjęcia będą wyglądać jeszcze lepiej.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2017 fotografka bloguje